Ontvang gratis het eerste deel uit mijn werkboek
"Anders omgaan met verlies"

Waarom vergelijken we verlies?


Er is iets geks met het thema verlies.
Waar we als mens al vroeg leren om niet iedere keer het wiel opnieuw te moeten uitvinden, lijkt dat juist de enige weg omhoog te zijn als je in het leven te maken krijgt met verlies. En waarom vergelijken we verlies?

Vergelijken

We zijn als mensen geneigd om onszelf met anderen te vergelijken. Dit doen we op school ‘welk cijfer heb jij?’ dit doen we met ons salaris, hoe vaak we op vakantie gaan, hoe groot ons huis is etc. Na dat vergelijken volgt vaak het oordeel en vervolgens een conclusie. Het een is beter dan het ander.
Als het gaat om leed en verlies doen we dit ook. Graag bepalen we voor anderen wat ‘erger’ is en juist wat ‘minder erg’ is.
Dit oordelen en in hokjes plaatsten van wat er om ons heen gebeurd geeft ons ook houvast en duidelijkheid. Daarnaast kunnen we op een salarisstrook zien of iemand meer of minder verdiend. En zien we op funda ook dat een huis meer of minder vierkante meters beschikt.
Alleen de mate van impact van verlies geldt dit niet.

Voor iedereen anders

Het verliezen van een kind is ‘veel erger’ dan een burn-out vinden veel mensen. Scheiding vinden we bijvoorbeeld minder erg dan de ziekte kanker. Maar is dit wel zo? Geldt dit voor iedereen zo? Of zijn er mensen dingen het anders ervaren dan wat mensen zullen verwachten?
Voor mij is dit een open vraag, zonder eenduidig antwoord
Mij gaat het om de impact die deze gebeurtenis op jouw heeft. De impact op je gezin, jezelf, je sociale leven en op je werk. En die impact is voor iedereen simpelweg anders. Dat leer je niet op school en mensen in je directe omgeving kunnen het je ook niet vertellen. Jij moet dit zelf uitvinden. Alleen.

Overeenkomsten

Zelf kijk ik liever naar de overeenkomsten. Een belangrijke overeenkomst tussen alle vormen van verlies en het ervaren van een bepaalde impact hiervan in je leven is de mate waarin je de (nieuwe) situatie kunt accepteren zoals hij is.
Zonder oordeel, en met alle mogelijke emoties en veranderingen die je daarmee ‘cadeau’ krijgt.
Acceptatie is voor veel mensen een ingewikkelde klus. Juist omdat niemand je hiermee kan helpen. Het kan zelfs zo zijn dat je (ex)partner heel anders met deze acceptatie-materie omgaat en ook hij/zij je niet kan helpen.

Mindfulness

Door mindfulness toe te passen na verlies, bespoedig je dit acceptatieproces. Mindfulness leert je namelijk om zonder oordeel naar jezelf en anderen te kijken. Het daagt je uit om dingen werkelijk te zien zoals ze zijn. Dat je altijd op je adem kunt vertrouwen wat er in je leven ook gebeurt. Mindfulness laat je voelen waar jij echt behoefte aan hebt.
Doordat je aan het werk gaat met je eigen gedachten en emoties zul je ervaren dat je deze emoties en gedachten niet bent, dat je dus ook kunt bepalen om iets anders te denken en te voelen.
Dit maakt je in staat om ook weer te genieten van het leven. Ongeacht hetgeen wat jij moet missen.

Ben je nieuwsgierig geworden wat Mindfulness voor jou kan doen?
Neem dan contact met me op!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *