Positieve effecten van mindfulness


Mindfulness, een steeds bekender fenomeen. Maar wat zijn de positieve effecten van mindfulness? Suzan legt in dit artikel uit wat mindfulness is. Het is een begrip die we steeds vaker horen. Maar waar komt het vandaan en wat kan mindfulness voor jou betekenen?

Jon Kabat – Zinn
De Mindfulness training is 30 jaar geleden ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, een Amerikaanse arts. Kabat-Zinn kreeg de opdracht ‘iets’ te doen met een groep uitbehandelde patiënten. Hij ging op zoek naar een manier om de gezondheid van deze mensen toch te verbeteren. En zo ontwikkelde hij een 8- weekse training. Met vele invloeden vanuit het verre Oosten en zijn eigen kennis vanuit de Westerse geneeskunde, slaagde Kabat-Zinn erin om de gezondheid van uitbehandelde patiënten te verbeteren  Inmiddels zijn er jaren van onderzoek verstreken en wordt Mindfulness op vele gebieden toegepast..

positieve effecten van mindfulness

Mindfulness is een aandacht training
Klinkt leuk natuurlijk, maar waarom werkt mindfulness? Wat maakt mindfulness effectief? Mindfulness betekend letterlijk aandacht. Tijdens een training leer je heel bewust ergens aandacht aan te schenken. Inmiddels weten we uit onderzoek dat onze hersenen mee groeien met dat waar we aandacht aan schenken. Als we onbewust veel bezig zijn met angst, stress, pijn en verdriet groeit dat deel van de hersenen als vanzelf en is er minder ruimte voor het deel in onze hersenen waar onze creativiteit, impuls beheersing, planning en rust zich huisvesten.

Positieve effecten van mindfulness


Door je automatische (negatieve) gedachten te doorbreken en langzaam meer aandacht aan positieve gedachten te besteden kunnen je hersenen al na acht weken een verandering laten zien. Via een MRI-scan.
Tegelijk ga je zelf ervaren dat je minder piekert en meer kunt gaan genieten van dingen. Doordat je minder stress ervaart en minder piekert zul je merken dat je meer energie overhoudt op een dag om iets leuks te doen. Om bijvoorbeeld ‘s avonds toch nog naar de sportschool te gaan in plaats van een zak chips leeg te eten voor de tv.

Wat ik vaak terug krijg is dat de communicatie tussen partners ook beter verloopt na het volgen van een mindfulness training. Laat voorop stellen dat dit nooit het doel is, maar een bij-effect! Dit komt omdat je meer inzicht krijgt in je eigen handelen. Je communiceert niet meer vanuit emotie met je partner maar vanuit de inzichten die je hebt verkregen. Hierdoor is er voor de partner ook meer ruimte om zijn of haar ervaringen te delen. Zonder discussie, maar vanuit waarneming met meer geduld! Interessant he!

Juist omdat het zo praktisch en duidelijk aantoonbaar is wordt het steeds meer toegepast bij professionals in diverse beroepsgroepen om stress en kans op burn-out te verkleinen.

mindfulness MBSR

Mindfulness bij piekeren, stress en burn out
Tijdens een mindfulness training ga je aan de slag met (oude) gedachten patronen die niet meer voor je werken. Misschien ervaar je stress? Heb je last van die hoge werkdruk? Of zit je momenteel thuis met een burn-out. Tijdens een mindfulness training leer en ervaar je dat je je eigen gedachten niet bent. Dat je ze slechts hebt..

De training zorgt ervoor dat je zelf je valkuilen gaat ontdekken. Op welke momenten van de dag heb je stress? Waar zie je tegen op? Hoe komt het dat je het gevoel hebt dat je overal alleen voor staat. En zijn de gedachten die jij als feiten ervaart ook daadwerkelijk WAAR..?

van onrust naar rust

1 op 1 mindfulness training
Naast werken in (kleine) groepen kan het ook zijn dat je veel meer op je gemak bent tijdens een 1 op 1 sessie. Voor meer info klik dan hier!
In 56 dagen gaan we samen aan de slag hoe je meer rust kunt gaan ervaren in je hectische leven. Je gaat aan de slag met je (negatieve) gedachte patronen en leert meer te focussen op dingen die je wel leuk vind om te doen. Waar je energie van krijgt in plaats van dat je leegloopt.

De lessen van Suzan vinden momenteel online plaats. Continuïteit is heel belangrijk tijdens een mindfulness training. Op deze manier kan de training altijd doorgaan. Met of zonder loopneus..!

Wil je meer informatie over de mindfulness training van Suzan?
Klik dan hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *