Ontvang gratis het eerste deel uit mijn werkboek
"Anders omgaan met verlies"

Positieve effecten van mindfulness


Vanaf maart 18 kun je in Het Julius in Dieren deelnemen aan mindfulness (MBSR/MBCT) trainingen. Suzan legt in dit artikel uit wat mindfulness is. Het is een begrip die we steeds vaker horen. Maar waar komt het vandaan en wat kan mindfulness voor jou betekenen?

Jon Kabat – Zinn
De Mindfulness training is 30 jaar geleden ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn, een Amerikaanse arts. Kabat-Zinn kreeg de opdracht ‘iets’ te doen met een groep uitbehandelde patiënten. Hij ging op zoek naar een manier om de gezondheid van deze mensen toch te verbeteren. En zo ontwikkelde hij een 8- weekse training. Met vele invloeden vanuit het verre Oosten en zijn eigen kennis vanuit de Westerse geneeskunde, slaagde Kabat-Zinn erin om de gezondheid van uitbehandelde patiënten te verbeteren  Inmiddels zijn er jaren van onderzoek verstreken en wordt Mindfulness op vele gebieden toegepast..

Mindfulness is een aandacht training
Klinkt leuk natuurlijk, maar waarom werkt mindfulness? Wat maakt mindfulness effectief?
Mindfulness betekend letterlijk aandacht. Tijdens een training leer je heel bewust ergens aandacht aan te schenken. Inmiddels weten we uit onderzoek dat onze hersenen mee groeien met dat waar we aandacht aan schenken. Als we onbewust veel bezig zijn met angst, stress, pijn en verdriet groeit dat deel van de hersenen als vanzelf en is er minder ruimte voor het deel in onze hersenen waar onze creativiteit, impuls beheersing, planning en rust zich huisvesten.
Door je automatische (negatieve) gedachten te doorbreken en langzaam meer aandacht aan positieve gedachten te besteden kunnen je hersenen al na acht weken een verandering laten zien. Via een MRI-scan.

Juist omdat het zo praktisch en duidelijk aantoonbaar is wordt het steeds meer toegepast bij professionals in diverse beroepsgroepen om stress en kans op burn-out te verkleinen.

Mindfulness bij ziekte, scheiding, burn-out, verlies
Suzan is naast gecertificeerd mindfulnesstrainer ook coach en bundelt beide specialisaties in deze mindfulness training. Tijdens een 8-weekse mindfulnesstraining (MBSR) leer je beter om te kunnen gaan met stress, spanning en verdriet. Zo is door wetenschappelijk onderzoek bewezen dat mindfulness werkzaam is bij het omgaan met pijnklachten en ziekte, vermindert het slaapproblemen en is effectief bij het behandelen van angst en depressie.
Daarom is mindfulness zeer geschikt om na een verlieservaring te beoefenen.
Niet voor niks dat steeds meer huis -en arboartsen mensen een mindfulnesstraining adviseren.

Mindfulness voor mama’s
Speciaal voor mama’s heeft Suzan een 4 weekse Mindfulnesscursus ontwikkeld. Veel (jonge) moeders ervaren veel stress bij het opvoeden van de kinderen, het hebben van een huilbaby en is de balans tussen werk en je gezin ver te zoeken.
Deze cursus leert je hoe je gemakkelijk momenten van rust in jouw hectische leven kunt inbouwen. Samen met andere mama’s ervaar je dat perfectie niet bestaat. Dat schreeuwen tegen je kind na weken van slaapgebrek niet leuk, maar heel normaal is. En dat het moederschap op sommige momenten gewoon zwaar is.
Met veel humor en herkenning zal je meer zelfvertrouwen krijgen. Andere mooie bijkomstigheden is dat je meer geduld zult ervaren en veel meer zal genieten van hoe mooi mama zijn is!

De lessen van Suzan vinden plaats in Het Julius te Dieren. Kijk voor aanmelden en meer informatie op https://praktijknine2five.nl/

Deze centrale locatie is perfect te bereiken vanuit Eerbeek, Brummen, Laag- Soeren, Ellecom, Doesburg en Rheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *