Anders omgaan met verlies

Overvallen
Je zit in de auto. De radio staat aan. Je hebt een drukke dag en vol goede moed ben je onderweg. Opeens zijn daar je tranen. Alsof je wordt overmeesterd door iets wat groter is dan jij. Je kunt alleen maar huilen. Het voelt alsof je geen controle meer hebt over je eigen emoties.
Je probeert het te onderdrukken, want dit moment komt je echt niet uit. Het gaat niet. Huilen it is. Je bent deze manier zat! Anders omgaan met verlies is de oplossing..!

Jouw situatie
Misschien herken je het wel. Dat je op de raarste momenten wordt overvallen door je verdriet. Als je dit leest is de kans groot dat je te maken hebt gehad met verlies. Je bent je baan verloren. Bent onlangs gescheiden. Jij of iemand in je omgeving heeft te maken met ziekte. Of wellicht is er iemand van heel dichtbij overleden. We maken deze situaties allemaal mee. Maar niemand heeft ons geleerd hoe we er mee om moeten gaan. Alsof we allemaal het wiel opnieuw moeten uitvinden.

Aan de ene kant klopt dit natuurlijk ook. Alleen jij kunt ervoor zorgen dat je verder leert en kan leven na verlies. Maar er is wel iets wat in al deze situaties voor je gaat werken.
Namelijk: leer anders omgaan met verlies.

Verder leven
Ik zeg altijd verlies kun je niet verwerken. Een ernstige ziekte blijft impact op je verdere leven hebben. Het rouwproces na het verliezen van een kind, broer of zus is niet binnen een jaar klaar. Op zoveel momenten in je leven zal je met je scheiding geconfronteerd worden. Dit zijn allemaal feiten. De een beleeft het intenser dan de ander, maar het komt vroeg of laat weer terug.

Het gaat er dus niet om dat je het ‘verwerkt’ en dat het daarna klaar is. De kunst is om er echt Mee verder te leven, zonder dat het je energie kost.

HOE dan?

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is hannah-olinger-8eSrC43qdro-unsplash-684x1024.jpg

Waarschijnlijk denk je nu: “dat is wel leuk en aardig maar hoe doe je dat nu?”
Het belangrijkste is, geef het verlies niet minder aandacht maar anders. Bewuster. Kies bewuste momenten waarop je stilstaat bij datgene wat jij bent verloren.
Maak bijvoorbeeld een dagboek waarin je eerlijk opschrijft wat er door je heen gaat en hoe je je voelt. Zo mogen al je emoties er zijn. Het bijzondere is dat deze emoties dan nooit erger worden, maar juist kalmeren. Omdat ze de aandacht krijgen die ze verdienen.
Ben je boos? Schrijf het op. Ben je bang? Schrijf het op. Alles wat je ervaart is heel normaal.


Sommige mensen vinden het branden van een kaarsje een fijn ritueel. Dit kan zijn voor iemand, maar ook voor je zelf. Bijvoorbeeld in de vorm van en wens. Tijdens deze handeling ben je met je volle aandacht bij die wens.
Denk ook eens na over een symbool, foto, schilderij wat je in huis kunt halen. En wat voor jouw de situatie waar je nu inzit representeert. Vaak is de wetenschap dat er iets in huis is wat je doet denken aan het verlies als zo rustgevend dat je het bijna niet ‘nodig’ hebt. Het gevoel dat je het altijd kunt pakken wanneer je maar wilt doet al wonderen.

Waarom is het belangrijk om op zoek te gaan naar iets wat voor jou werkt?
Zodat als je in de auto zit, naar een film kijkt of door het bos loopt niet meer wordt overvallen door je verdriet. Zodat je de dingen kunt doen die je graag wilt doen!

Voel je je eenzaam in je verdriet of heb je het gevoel dat je bovenstaande wel zou willen maar dat je het niet kan of durft? Maak een gratis afspraak met me. Dan zoeken we samen hoe jij ook anders met je verlies om kan gaan. Voor een oprecht lichter leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *